توصیه های غذایی جهت بیماران مبتلا به فشارخون
·         حداقل نیم ساعت پیاده روی روزانه منجر یه کاهش در فشارخون سیستولیک و دیاستولیک می شود.
·         از غذای کم نمک و کم چرب استفاده کنید.
·         چربی گوشت و پوست مرغ را قبل از پخت بگیرید.
·         از روغن جامد و روغن حیوانی استفاده نکنید.
·         از روغن مایع ترجیحا" روغن زیتون استفاده کنید.
·         به جای سرخ کردن غذا از روش های آب پز، بخار پز و کباب پز غذا استفاده کنید.
·         از مواد غذایی حاوی پتاسیم که فشارخون راکاهش می دهند استفاده کنید این مواد شامل:   سبزیجات، کلم، کاهو، نخود فرنگی، گوجه فرنگی ، لوبیاسبز، هویج ، کدوی سبزو.... می باشند
·     حداقل روزانه دو بار از لبنیات کم چرب به خصوص ماست کم چرب مصرف کنید . توجه داشته باشید که در صورت استفاده از ماست های آماده ، حتما" پاستویزه و کم چرب (کمتر از 5/2 درصد چربی ) باشد و در صورت مصرف ماست محلی حتما" شیر کاملا" جوشیده و سریعا" سرد شود و پس از آن چربی آن به طور کامل گرفته شود.
 
·         مواد غذایی که نمک و چربی زیادی دارند ممنوع می باشند این مواد شامل:
 
کله پاچه ، میگو، جگر، دل ، قلوه ، سوسیس ، کالباس ، همبر، سس مایونز، پنیر محلی ، کره محلی، کباب آماده ، رب گوجه فرنگی شور، ترشیجات شور، تن ماهی و ........ می باشند.
·         از کشیدن سیگار خودداری فرمایید ویا حداقل سعی در ترک آن داشته باشید.
·     گوشت قرمز و زرده تخم مرغ را به 2-3 بار در هفته محدود کنید . توجه داشته باشید که مصرف سفیده تخم مرغ به دلیل آن که تنها حاوی پروتئیین می باشد منعی ندارد.
·         گوشت سفید به خصوص ماهی را حداقل 2 بار در هفته در برنامه غذایی خود داشته باشید.
·         مصرف حبوبات و سویا فراموش نشود.
 
تاریخ آخرین بروزرسانی   :  1389-9-7 11:43        برو بالای صفحه نسخه قابل چاپ